برای فعالیت در حوزهی دیجیتال مارکتینگ شما باید کار کردن با ابزارهای مختلف را بلد باشید.
در مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست و چه شاخههایی دارد راجع به شاخههای دیجیتال مارکتینگ مفصل صحبت کردیم و گفتیم که ابزارهای دیجیتال مارکتینگ متفاوت از شاخههای دیجیتال مارکتینگ است. درابتدای کار باید ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را به دو بخش تقسیم کنیم:
۱- ابزارهایی که به طور مستقیم زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ قرار میگیرند (مثل ابزارهای سئو، تحلیل کاریران سایت، پنلهای تبلیغاتی، تحلیل سرعت سایت و…)
۲- ابزارهایی که به طور مستقیم زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ نیستند اما دانستن آنها برای دیجیتال مارکتینگهای حرفهای لازم است
در ادامه این مطلب:
از ابزارهای پولی دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم یا ابزارهای رایگان؟
اولین سوالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که آیا واقعا این ابزارها ارزش پرداخت هزینه را دارند یا نه؟ شاید برای این سوال پاسخ کاملا شفافی وجود نداشته باشد. اگر ابتدای کار هستید پیشنهاد میکنیم هزینهی خود را برای پلنهای پولی هدر ندهید، اما اگر به ابزارهای رایگان مسلط شدید و یا در رقابت تنگاتنگی با رقبای خود هستید بهتر است روی ابزارهای پولی دیجیتال مارکتینگ بیشتر سرمابهگذاری کنید.
در این مقاله تا جای امکان سعی شده است تا ابزارهای رایگان را معرفی کنیم، اما در میان آن ها ابزارهای پولی هم هستند (که برای خرید آنها نیاز به داشتن حساب بین المللی دارید).
البته فراموش نکنید که بسیاری از این ابزارها بی دلیل پولی نیستند و امکانات زیادی را متناسب با رقیبان رایگان خود عرضه میکنند. در ابتدای کار میتوانید ابزارهای پولی را با دوستان یا همکاران خود به صورت شراکتی بخرید.
آنالایز کاربران سایت با گوگل آنالایتیکس
پیشتاز ابزارهایی آنالایر وبسیات، ابزار google analytics است. این ابزار کاملا رایگان است (ولی برای وارد شدن به آن نیاز به vpn دارید). توانایی کار با گوگل آنالایتیکس برای دیجیتال مارکتر های حرفه ای از نان شب هم واجب تر است!
به طور خلاصه از قابلیت های گوگل آنالایتیکس میشود به موارد زیر اشاره کرد:
•نشان دادن آمار فعالیت کاربران در سایت
• ملیت کاربران سایت
• مدت زمانی که کاربران در صفحات مختلف حضور داشتند
• چگونگی آشنایی کاربران با سایت
پیشنهاد ویژه برای کسانی که میخواهند آموزشهای دیجیتال مارکتینگ را به صورت رایگان دریافت کنند: شما میتوانید با شرکت در دوره رایگان دیجیتال مارکتینگ میتواند شما را برای ورود به کسب و کار اینترنتی آماده کند تا با خیالی آسوده پا در دنیای رقابت آنلاین بگذارید.
ابزارهای تست سرعت وبسایت
یکی از مهمترین نکاتی که باعث افزایش رضایت کاربر در استفاده از سایت ما میشود، بالا بودن سرعت سایت است. روشهای زیادی برای بهینه کردن سرعت سایت وچود دارد. مثل فعال کردن افزونههای کش، بهینه سازی تصاویر، عدم استفاد از کدها و اسکریپت ها غیر ضروری در صفحات و…
سه مورد زیر، بهترین ابزارهای تست سرعت سایت هستند:
- GTmetix.com
- pingdom.com
- pagespeed insights
ابزارهای بررسی سئو سایت و تحلیل رقبا
دانستن ابزارهای سئو برای یک دیجیتال مارکتر حرفه ای لازم است. در شرکت های بزرگ که تیم مخصوص سئو دارند شاید استفاده از این ابزار ها برای مدیر دیجیتال مارکتینگ یا کارشناس تبلیغات لازم نباشد اما به هر حال یک دیجیتال مارکتر باید بتواند با ابزار های سئو هم کار کند. چرا که سئو یکی از مهم ترین شاخه های دیجیتال مارکتینگ محسوب میشود.
از کاربردی ترین ابزار سئو و حتی تحلیل رقبا میشود موارد زیر را نام برد:
• alexa.com
• similarweb
• ahref
• serch console
• moz /moz pro
•keyword tool
• semrush
یک ابزار گرافیکی برای ویرایش تصاویر (ترجیحا فتوشاپ)
اگر فردی خود را دیجیتال مارکتر حرفه ای بداند، باید توانایی کار با فتوشاپ را هم بلد باشد. به هر حال اگر آن فرد تصمیم داشت که سایز عکس را کم کند یا بکگراند عکس را بردارد و یا کار هایی از این قبیل، نباید منتظر آزاد شدن تایم گرافیست تیم بماند! ار آن گذشته، ابزار فتوشاپ همیشه برای کسانی که که وقت خود را در اینترنت صرف میکنند مفید بوده و هست.
ابزاری برای بازاریابی ایمیلی و فرستادن ایمیلهای هوشمند
در هر صورت ایمیل مارکتینگ یکی از راههای افزایش فروش به شما میرود به شرطی که به صورت اصولی انجام شود تا مشتریانتان از دریافت ایمیلهای خسته کننده کلافه نشوند. تصور کنید حداقل به ۱۰۰۰ نفر ایمیل میفرستید. اگراصولی کار کنید تا ایمیلها مستقیما به اینباکس مخاطب فرستاده شود، اسپم شناخته نشود و کاربر قبلا حداقل یکبار سایت شما را دیده باشد، میتوانید امیدوار باشید که حداقل یک نفر ازاین هزار نفر به مشتری شما تبدیل شده است.
در این جا به طور خلاصه به بهترین سرویس هایی که میتوانید با آن ها کمپین های ایمیل مارکتینگ اجرا کنید اشاره شده است.
• sender.net
• mailerlite.com
• mailchimp.com
قابلیت کار با پنل گوگل ادوردز و تبلیغات در گوگل
گوگلادز (گوگل ادوردز قدیم) سرویس تبلیغاتی است که ارتباط میان کاربران، محصولات و خدمات و شبکههای پربیننده را شکل میدهد. شما در آن این حق را دارین که انتخاب کنین تبلیغتان در سایتهای پرمخاطب نمایش داده شود یا در موتور جستجو.
سایر ابزارهای گوگل برای حرفهای ترها
اگر به ابزار های ابتدایی تر مسلط شدید و خواستید در قدم های بعدی سراغ ابزار های پیشرفته تر بروید، حتما به چند ابزار گول سر بزنید:
• google tag manager
• google data studio
• google optimize
کلام پایانی
شاید بهتر باشد در نکته آخر این را بگوییم که تلسط بر این ابزار ها به هیچ وجه ساده نیستند. تصور نکنید که در عرض چند سال میتوانید به تمام ابزار های دیجیتال مارکتینگ مسلط شوید. بهتر است با گذاشتن وقت و تمرکز خود در یک حوزه در آن متخصص شوید و بعد به سراغ ابزار های دیگر برودید. پراکندگی در یادگیری این شاخه ها، باعث میشود در هیچ کدام نتیجه دلخواهتان را نگیرید.
اگر سولی در ای زمینه دارید میتوانید آن را با تماس با آغازینو با ما مطرح کنید تا کارشناسان ما پاسخگوی شما باشند.